Tilbake til artikler

27. april 2024

«Forandring er livets lov»

0123Page1Forside+Refuel.jpg

Det ble sagt av president John F. Kennedy, og enhver organisasjon kan kjenne seg igjen i det. Har man ikke evnen til å forandre seg, så vil man stagnere og etter hvert miste kundemassen.

I lederen i Amcar Magazine nummer 5 2023 var overskriften Hva med de som ikke er spesielt interessert i amerikansk bil? Der kom det frem at det var et økende problem at medlemmer av vår organisasjon som svermet for det europeiske og japanske, ikke fikk et medlemsblad som reflekterte deres interesser, som naturlig oppleves som både urettferdig og lite inkluderende. Dette tok redaktøren av AMCAR og Refuel opp under AMCAR klubbforum i april 2023, og han lanserte der ideen om et nytt blad kalt Refuel for de som foretrekker ikke-amerikansk, mens Amcar Magazine ville bestå som et blad for amerikansk bil. Dette var da løse tanker og ikke så mye mer, men så ga styret grønt lys for to nummer av Refuel Magazine allerede i 2024, og det betyr at alle medlemmer av AMCAR vil motta det aller første nummeret av Refuel Magazine i postkassen i starten av mai. Deretter vil vanlig Amcar Magazine komme i postkassen utover sommeren, før en ny andre utgave av Refuel Magazine kommer i oktober. Med andre ord vil våre medlemmer motta to nummer av Refuel Magazine i år.

Deretter er tanken på nåværende tidspunkt at alle medlemmer selv kan få krysse av for hva de ønsker å motta i 2025: Amcar Magazine, eller Refuel Magazine, og forhåpentligvis vil det også bli mulig å få begge bladene for de med bred bilsmak. Dette ser vi på som en vinn-vinn situasjon, og det retter opp det skjeve bildet som er nå. For det står i formålsparagrafen at AMCAR gjennom blant annet publikasjoner skal utbre allmenn kjennskap om bilhobbyen og fremme interessen for hobbybiler. Klubben skal ha som mål å knytte sammen medlemmene i den sak klubben står for, fremme kameratskapet og være et forum gjennom hvis organer man kan møte likesinnede personer og utveksle erfaringer, samt opplysninger angående kjøretøyene, både teknisk og samfunnsmessig. Når 45 prosent av medlemsmassen opplyser at de har ikke-amerikansk entusiastbil (enten i tillegg til amerikansk bil, eller bare ikke-amerikansk alene), så vil det være mot vår egen formålsparagraf å kun ha et medlemsblad som reflekterer amerikansk bil.

 

 

I tillegg til dette ser vi med frykt på fremtiden. Mulig mangel på 98 oktan, stadig flere bruksbegrensninger, stadig flere elbiler, ulike lovpålegg etc. Kombinert sett fører dette til at bilhobbyen står overfor de største trusler den noensinne har møtt.  Da er det livsviktig at bilhobbyen står samlet, og der har også vår organisasjon et ansvar for å skape et fellesskap for alle som har interesse for bil. Vi må rett og slett endre oss for bedre å skape tilhørighet og fellesskap for alle, uansett hva de kjører, og Amcar og Refuel Magazine side om side vil være med på akkurat det. Samtidig som dette bare er den første av flere endringer vi må gjøre i tiden som kommer.

AMCAR skal være for alle motorentusiaster der ute. Uansett om du kjører Hot Rod, skamsenket Subaru, kliss original Ascona, premievinnende Pontiac, elegant Maserati, bøllete Challenger, stilfull Bentley, gøyal MX-5, trofast Volvo 240, høyreist Ford F-serie pickup, bitteliten Kei Car, flashy Lamborghini, blodtrimmet Audi eller simpelthen en helt ordinær Toyota Camry med 500.000 km på telleren. Bilentusiasme kommer i alle former og farger. Hvor bilen kommer fra spiller ingen rolle. Det som spiller en rolle er om eieren er entusiast eller ikke, og alle entusiaster bør føle og oppleve at AMCAR er til for dem.

AMCAR jobber for deg og din bilinteresse, og ønsker at alle entusiaster skal føle et fellesskap. Et nytt Refuel Magazine vil være et viktig skritt på veien i så måte.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk