Tilbake til artikler

29. november 2021

Høyere bilavgifter er det siste vi trenger!

Ford Explorer PHEV ligger an til å få en avgiftsøkning på ca 80.000,- fra nyttår med varslede økninger.

For en bilentusiast har denne høsten vært rar og uoversiktlig. Og frem til vi får vite resultatet av budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene Ap og SP og motparten SV, er det fortsatt dårlig sikt. Forhandlingen landes trolig denne uka – om de kommer i mål.

AMCAR har gitt innspill både til statsbudsjettet og til de som skal forhandle. Vi har påpekt hvor viktig bilen er for folk i hverdagen. Ikke skru til avgiftene!

I mellomtiden kan man bare undre seg over utspillene som har kommet. En bilintresseorganisasjon går sammen med Naturvernforbundet og MDG for å nedprioritere veiutbygging, selv om veiutbygging reduserer køer, korter ned transporttid og sparer miljøet. Argumentet er å prioritere veivedlikehold og vern av natur fremfor nybygging. Men det trenger jo ikke å være noen motsetning!

Og regningen går til…
Behovet for ladestasjoner blir stadig krisemaksimert og det kreves at regningen for flere ladestasjoner sendes til skattebetalerne. Men hvorfor peker ingen på importørene? Tesla har tatt ansvar og har bygget sitt eget ladenettverk, men insentivene forsvinner jo når politikerne står klare til å sprøyte inn mine og dine penger.

Én ting endrer seg aldri: Bilen er et yndet avgifts-objekt for mange politikere. Små økninger fordelt på mange biler gir mye penger i kassa, og økningene kan gjøres over tid slik at det ikke merkes så godt. Det er det skumle. Enda skumlere er planene om GPS-overvåking av hvor du kjører som grunnlag for et nytt avgiftssystem. I tillegg til at staten ser deg merker du ikke at avgiftene løper. Dette vemmelige systemet utredes nå, og hittil er det bare AMCAR blant bilorganisasjonene som har uttalt seg kritisk. Vi mener GPS-basert veiprising må stoppes!

Ford Explorer PHEV(avbildet) ligger an til å få en avgiftsøkning på ca 80.000,- fra nyttår med varslede økninger.

Mas om økte avgifter
Lite hjelp er det å hente fra bilimportørene som maser om 5 mrd. kroner i økte avgifter for bilistene. De 35 milliarder vi bilister bidrar med til fellesskapet er tydeligvis ikke nok. Skjerpings!

I byene blir det ikke bedre, bare verre. Oslo kommune ville i høringen til statsbudsjettet ha slutt på gratis parkering på private plasser. I mellomtiden selger de beboerparkering til dobbelt så mange beboere som det er parkering til. Sak for Forbrukertilsynet?

I Trondheim har elbileier fått utgifter til bom- og miljøavgifter og i Oslo truer man med å sette de opp! I tillegg til en høy strømpris er det tydelig at elbileierne får regningen for samfunnsgodene som bensin- og dieselbileierne betaler i dag, på sikt.

Vanlige folks tur
Den avgåtte regjeringens pakke for avgiftsøkninger til bilistene ble beskjedent pyntet på da Finansminister Vedum la frem justert opplegg. Drivstoffavgiftene skulle få litt mindre økning ved at økt CO2-avgift ble 2/3 kompensert med redusert veibruksavgift. Kuttet i trafikkforsikringsavgift på 90 kroner årlig ble stående. Elbilene får økt trafikkforsikringsavgift, omregistreringsavgift og økt firmabilbeskatning til nivå med andre biler.

Men at en regjering som har lovet at det nå skal være vanlige folks tur, innretter avgiftssystemet for ladbare hybrider slik at det er millionbilen som kommer fra det uten skjerpelser, mens de mer ordinære familiebilene må betale dyrt, fremstår som helt sprøtt.

Budsjettforhandlinger
Vi går nå inn i siste uke med forhandlingsdrama og kanskje brudd før det blir en enighet? En titt på SVs bilavgiftsopplegg gir dystre utsikter for oss bilentusiaster som følger budsjettforhandlingene. SV foreslår en økning per liter diesel på 4 kroner inkludert mva. og 3 kroner for bensin i sine krav, og et budsjettforlik krever finansiering. Bilistene er i lupen. Spørsmålet er nå hvor mye avgiftene øker neste år?

Elbilforeningen jubler selvsagt over all avgiftsøkning på både hybridbiler og bensin- og dieselbiler. De skjønner nok ikke at de skiter i eget reir. Ifølge bilimportørene er jo det avgiftsnivået man legger opp til nå, det elbilistene skal overta og betale når bensin- og dieselbilene fases ut. Politikere liker nemlig ikke å kutte i utgiftssiden på budsjettet.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk