14. mars 2024
2004 - § 1.15. Aksept for amerikanske krav på nyere biler

Frem til 1995 var det fremdeles krav til at bil nyere enn 30 år skulle tilfredsstille registreringskrav som gjaldt i Norge på det tidspunktet bilen skulle 1. gangs registreres i Norge.
Det vil si at om man hadde importert en 1979-modell og skulle registrere denne i 1994 så måtte bilen oppfylle kravene som ble stilt til nybil i 1994. Men i 1995 kom det forandringer. Norge måtte endre forskriftene siden regelverket ikke var i tråd med EØS-avtalen diskriminerte import av brukte biler fra utlandet. Så fra 1995 ble de kjøretøytekniske krav som gjaldt på det tidspunktet et kjøretøy var registrert i utlandet, bestemmende for hvilke krav som skulle gjelde i Norge. Opp gjennom årene var tusenvis av amerikanske biler testet opp mot norske kjøretøykrav, og alle som én hadde klart kravene. AMCAR mente Statens Vegvesen burde ha akkumulert så mye kunnskap at man ikke trengte mer bevis på at biler produsert etter de amerikanske FMVSS-kravene tilfredsstilte norske krav? Saken pågikk teknisk og politisk i sju år før unntaksregelen §1.15 var et faktum 1. juli 2004.
Ordningen omfattet i starten også tunge kjøretøy, da under Kjøretøyforskriften § 1-16. Paragraf 1-16 ble imidlertid avskaffet etter kun et års virke.
Unntaksparagraf 1-15 ble senere revidert, der ordningen etter revisjon med ikrafttreden f.o.m juni 2017, i tillegg til å omfatte kjøretøy med tillatt totalvekt 3500 kg eller mindre (§10a), også omfattet tunge kjøretøy (§10b) og tilhenger (§10c). Det var også i denne forbindelse AMCAR fikk gjennomslag for aksept for kjøretøy som tilfredsstiller CMVSS-krav slik at det ble mulig med import av kjøretøy fra Canada. Unntaksparagraf 10 (Kjøretøyforskriften) ble f.o.m oktober 2022 implementert i ny forskrift og ordningen reguleres nå av Bilforskriften §§ 5.3, 5.4 og 5.4.