Tilbake til artikler

21. juli 2025

AMCAR bidro til viktig seier over Tesla Norway i Tingretten.

20250719_125900.jpg

En fersk dom fra Oslo tingrett gir AMCAR-medlem Vilhelm Dybwad fullt medhold i et krav om heving av kjøpet av en Tesla Model S Plaid. Dommen, som gir AMCAR en viktig seier på vegne av sitt medlem, slår fast at Tesla har markedsført bilen som egnet for banebruk, men at bilens bremser var underdimensjonerte for dette formålet.

Oslo Tingrett avsa nylig dom i saken mellom AMCAR-medlem Vilhelm Dybwad og Tesla Norway AS. Saken har vært en prinsipiell kamp om hva en forbruker kan forvente når en bil blir markedsført med ekstreme sportslige egenskaper, inkludert egnethet for banekjøring. Dommen falt i Dybwads favør, og Tesla Norway AS ble dømt til å heve kjøpet av bilen og betale Dybwad 1 244 302 kroner, pluss forsinkelsesrenter og fulle sakskostnader på 271 883 kroner.

Markedsføring vs. virkelighet
Vilhelm Dybwad, en erfaren bilentusiast med bred erfaring innen banekjøring, kjøpte en Tesla Model S Plaid i august 2022 til en pris av 1 244 302 kroner. Denne modellen er markedsført med imponerende spesifikasjoner som 1020 hestekrefter, 0-100 km/t på 2,1 sekunder og en toppfart på 322 km/t. Bilen er også utstyrt med en spesiell "Track-modus" designet for optimalisert ytelse på lukkede baner.

Problemet oppsto under et førerutviklingskurs (www.banekjoring.com) på Rudskogen motorsportsenter i april 2023, hvor Dybwad opplevde at bremsepedalen ble vesentlig mykere etter bare to kraftige nedbremsinger, noe som indikerte redusert bremsekraft og varmgang (fading). Dette til tross for bilens påståtte banekjøringsegenskaper.

AMCARs tekniske ekspertise var en medvirkende faktor
Etter at Tesla avslo Dybwads reklamasjon, engasjerte han AMCAR. AMCARs tekniske utvalg, ved ingeniør og teknisk konsulent Are Hegstad, utarbeidet en uttalelse som konkluderte med at bilens standard bremseutrustning ikke var egnet eller tilstrekkelig dimensjonert for aktiv banekjøring. Denne uttalelsen, sammen med vitneforklaringer og uavhengige tester, veide tungt i retten. Bla ble det vist en video hvor en erfaren banekjører kjørte bilen på Rudskogen, og hvor varsellampe for varme bremser kom på etter første nedbremsing. Dette vitnet forklarte også at han ikke hadde opplevd tilsvarende bremsesvikt ved banekjøring med andre sportslige familiebiler, inkludert elbilene Porsche Taycan, BMW i4.

Retten fant en klar mangel
Tingretten la til grunn at Teslas omfattende markedsføring, både internasjonalt og nasjonalt, tydelig ga kjøper en forventning om at bilen, i betydelig utstrekning, var egnet for banekjøring. Retten påpekte at Tesla selv har publisert flere videoer som viser bilen på bane, og at skriftlig markedsføring fremhever bilens evne til "uavbrutte runder på banen uten at ytelsen går ned." Model S Plaid ble for øvrig lansert av Elon Musk selv under den såkalte Battery Day i 2021, og hvor han spesifikt fremhevet bilens baneegenskaper, bla ved å vise til oppnådde rundetider på banen Laguna Seca i USA.

Retten fant at det ikke fremgikk i markedsføringen at bilen trengte oppgraderte bremser eller andre spesielle oppgraderinger for å kunne gjennomføre denne typen kjøring. Når bilen med standardbremser ikke kunne brukes til banekjøring på grunn av underdimensjonerte bremser, konkluderte retten med at det forelå en kjøpsrettslig mangel etter forbrukerkjøpsloven.

Heving av kjøpet
Et sentralt punkt i saken var om mangelen ikke var «uvesentlig», noe som er terskelen for heving av kjøp under forbrukerkjøpsloven. Til tross for at bilen fungerer utmerket til vanlig veikjøring, mente retten at muligheten for banekjøring var en så sentral del av bilens markedsførte bruksområde at mangelen ikke kunne anses som uvesentlig.

Et avgjørende moment for rettens vurdering av hevingsspørsmålet var Teslas argumentasjon om at Dybwad hadde mulighet til å kjøpe oppgraderte keramiske bremser da han bestilte bilen, men at han valgte å ikke gjøre dette. Det viste seg imidlertid at denne påstanden var feil; keramiske bremser var først tilgjengelig i juni 2023, 10 måneder etter Dybwads kjøp. Retten uttalte at saken ville stått annerledes dersom Tesla hadde gitt korrekte opplysninger tidligere, og at Teslas feilaktige anførsler ga Dybwad "rimelig grunn til å si seg løst fra avtalen med Tesla."

Denne dommen er en viktig seier for forbrukere og understreker betydningen av nøyaktig markedsføring og åpenhet fra selgers side. Den viser også styrken i å være organisert i en organisasjon som AMCAR, som kan bistå sine medlemmer med teknisk og juridisk ekspertise i slike saker. Dommen er ikke rettskraftig, så det gjenstår å se om Tesla ønsker en ny runde i retten. For ytterligere informasjon, ta kontakt med AMCARs advokat Tore Tøtdal; mail@advokat-totdal.no.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk