Tilbake til artikler

08. oktober 2021

Amcar med nødvendig korreks til NAF

OvaAlfa-listebilde.jpg

Amcar jobber alltid for bilentusiasmen og bilistene. Det må ikke bli vanskeligere og dyrere å bruke bil. Og regningen for politikernes fromme ønsker på ett område kan ikke sendes til én gruppe av bilister.

Vi trodde NAF var på linje med oss, og uttalelser fra januar da klimameldingen ble lagt frem tydet på det. Da uttalte NAF at de ville «kjempe mot prissjokk på bensin og diesel».

De siste ukene har utspillene fra NAF vært mer sjokkerende og underlige for en bilentusiast. NAF godtar plutselig avgiftsøkninger på drivstoff med 4-5 kroner mot tvilsomme løfter om at avgiftene ikke skal øke på bygda. Begrunnelsen er at flertallet på Stortinget ønsker dette.

NAF legger urovekkende lite vekt på at blant de to partiene som nå forhandler om regjeringsplattform er Senterpartiet imot økte avgifter på drivstoff og de er positive til bil. Senterpartiet er dessuten gode forhandlere. Arbeiderpartiet ønsker å skjerme distriktene for avgiftsøkninger. Det er altså gode krefter i begge partiene, og nå gjelder det å jobbe for å trekke politikken i retning av de som ønsker lave avgifter på drivstoff for alle. Det jobber AMCAR for.

Da er det frustrerende og skuffende at NAF allerede har gitt opp kampen, aksepterer høy avgift, og i grunnen spiller ballen over til SV som den nye regjeringen må forhandle med om budsjett. Det NAF faktisk gjør med sitt forslag er å akseptere en enorm økning i drivstoffavgiftene for 4,3 millioner nordmenn. AMCAR var tidlig ute og forsvarte elbilfordelene i 2012, og vi gjør det fortsatt. Men husk at bensin- og dieselbilister allerede har en avgiftsbelastning på 12.000 kroner per tonn CO2 ifølge TØI, og det er gode argumenter mot ytterligere økning.

At NAFs kapitulasjon ikke er ok var det viktig for oss å si ifra om i Avisa Oslo (AO), fordi det er befolkningen rundt byene som får smellen. Vi tviler dessuten på at lavere avgift i distriktene lar seg gjennomføre. Det gjør ikke saken bedre at NAF stiller krav til ny regjering om at fellesskapet skal bygge ut ladenett for elbilprodusenter som ikke gjør dette selv. Tesla har fått dette til på en utmerket måte, og det tilsier at markedet kan løse dette. Derfor skrev Amcar innlegg i nettavisen. Regningen burde ikke sendes til skattebetalerne slik at de som alt betaler høye bilavgifter må finansiere dette også.

Der NAF er blitt en «trafikkantorganisasjon» er Amcar en organisasjon for bilentusiaster. Det skal vi alltid være. Vi håper NAF endrer kursen.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk