Tilbake til artikler

20. januar 2021

Bil er en del av løsningen, ikke problemet

Volvo.jpg

Byrådet i Oslo vil forby bensin- og dieselbiler i sentrum, de vil ha parkometertvang på private parkeringsplasser, og dekker seg bak den globale klimakrisen, et ønske om renere luft og at folk heller skal kjøre elbil.

Av Hilberg Ove Johansen, daglig leder, Amcar

Jeg (AMCAR) møtte Lan Marie Berg (MDG) i Debatten på NRK forrige torsdag, og mens debatten pågikk fikk jeg mer og mer følelsen av at Berg regner bil i seg selv som et onde. Hun vil ikke at folk skal kjøre bil, heller ikke elbil. At elbiler nå kastes ut av kollektivfeltet i Oslo bekrefter mistanken. Insentiver for å velge mer klima- og miljøvennlighet skal vekk. Nå skal forbudene og pisken frem. Bilen er fienden.

AMCAR synes dette er alarmerende. Bilen er løsningen for de fleste i hverdagen, ikke problemet. Folk trenger bilen til og fra jobb, særlig når de må innom barnehagen med minstemann. De trenger bilen når de har fire tunge handleposer på butikken, eller skal med barn til trening og fritidsaktiviteter, besøke slekt og venner eller bidra i det frivillige arbeid. For veldig mange går ikke hverdagen opp uten bil. Og den norske bilisten har jammen levert på anskaffelse av såkalte null- og lavutslippsbiler – best i verden. De fortjener ikke å bli fratatt friheten gjennom forbud og tvang. Ei heller at de må la bilen stå og la ungene vente én time på bussen i 15 kuldegrader, i bydelen Væretrøa i Trondheim - som vi kunne lese om i Adresseavisen her om dagen.

Derfor ser AMCAR med bekymring på enkelte politikeres bilfiendtlighet og selektive argumentasjon. Er problemet i indre by svevestøv bør gatene vaskes og feies oftere, fremfor å forby folk å kjøre. Når man hører på MDG kan man få inntrykk av at Oslo har en egen klimakrise. Men Oslo har ikke det, de er en del av Norge, og Norge er en del av det globale klima. Og i det bildet er norske bilister, særlig i de store byene, verdens mest klimavennlige. Er problemet klimaet på kloden, så hjelper det ikke å tvinge folk til å vrake fullt kjørbare bensin- og dieselbiler i Norge. Det medfører økte klimagassutslipp å produsere elbiler og batterier også, bare i andre deler av verden.

Men de hører ikke på hva andre sier – de kjører på med sitt. Selv AMCAR sin undersøkelse, som viser at velgerne deres mener noe annet, hører de ikke på. Da er det lett å forstå at vi, bilentusiaster, må samle oss så vi får flere «kanoner på dekk».

For Oslo vil ikke bare innføre nullutslipps-soner, Oslo vil også bli den første byen i verden hvor alle nye biler som selges er såkalte nullutslipp-biler. Og, hva da med brukte biler? Vil de tillate at folk kjøper brukte bensin- eller dieselbiler? Vil de tillate at man kjøper nye bensinbiler i Viken og bruker disse i Oslo? Vil de tillate at man importerer og ny-registrerer brukte bensin- eller dieselbiler fra utlandet? Hvis de sier nei, så betyr det starten på slutten for bilhobbyen i Oslo. Man kan i beste fall mekke videre på den eksisterende bensin- og dieselbilen man har. Og akkurat som på Cuba og i gamle Sovjetunionen vil det i Oslo til slutt ikke være nok tilførsel av nye "objekter". AMCAR trenger ingen forskningsrapport for å si noe om klimaeffekten av det.

Det er dessuten ikke bare Oslo som vil innføre forbudssoner, nei. Etter debatten så har både Bergen og Trondheim meldt på sitt kandidatur. Og det er ikke bare MDG som foreslår forbud mot salg av diesel- og bensinbiler. Flere av partiene på stortinget har det som forslag til sitt partiprogram for perioden 2021-2025, bare FrP har tatt et aktivt standpunkt mot det. Derfor står kampen nå! At man løser verdens klimautfordringer med å forby salg av bensin- og dieselbiler i Norge er tull! For klimaet, for de fleste nordmenn og for AMCAR, er det at vi får kjøpe oss en nyere og mer klimavennlig bil løsningen - ikke problemet.

Støtt vårt arbeid – BLI MEDLEM!

(foto: Volvo)

Takk for din påmelding. Lukk