Tilbake til artikler

09. september 2025

ELV-forordningen vedtatt av Europaparlamentet

elvsak1+copy.jpg

Etter år med usikkerhet ser trusselen fra den fryktede ELV-forordningen nå ut til å forsvinne. Europaparlamentet har 9. september stemt over og vedtatt nye regler for kasserte kjøretøy, og resultatet er en stor seier for bilhobbyen. Teksten som ble vedtatt, gir klar beskyttelse for klassikere, nyere entusiastbiler, ombygde biler, restaureringsprosjekter, delemarkedet og til og med vanlige bruktbiler i privat eie!

Det opprinnelige lovforslaget fra EU-kommisjonen skapte sjokkbølger for 2 år siden. Vage definisjoner truet i verste fall med å gjøre reparerbare biler om til "avfall" over natten. Andre organisasjoner som ufarliggjorde forordningen og mente et smalt unntak for originale veteranbiler var godt nok for bilhobbyen er heldigvis ikke hørt! EU-parlamentet har heller lyttet til innspill som de AMCAR kom med.

Svenske EU-parlamentarikere påvirket av det svenske «Nätverk på gemensam väg» har spilt en helt sentral rolle i EU-parlamentet for å fjerne de urimelige kravene og forme de unntakene som nå ligger på bordet. Den nye lovteksten anerkjenner endelig bilhobbyen som en bærekraftig aktivitet drevet av bevaring, gjenbruk og ren lidenskap. Både det svenske Motorhistoriska Riksörbundets (MHRF) og AMCARs høringssvar til Europaparlamentet er lyttet til og hensyntatt i Brussel og Strasbourg!

Kjernen i saken: Når er en bil egentlig vrak?
Den største trusselen i det opprinnelige forslaget var mangelen på en klar grense mellom et reparerbart kjøretøy og et vrak. Parlamentets versjon rydder opp med en liste med spesifikke, tekniske krav. En av de aller viktigste endringene er at den gamle regelen om at reparasjonskostnadene ikke må overstige bilens markedsverdi, er fullstendig fjernet. Kanskje viktigst blir det også definert at eierens rett til selv å bestemme om sitt kjøretøy er reparerbart eller ikke fortsatt må være gjeldende i endringsmerknad 68a: «It is also important to preserve the right of every owner to decide freely about their property. The owner of a used vehicle should be free to decide after assessment of the indicative criteria for vehicles whether the vehicle has to be declared end-of-life and delivered to a collection point or authorised treatment facility or whether the vehicle is worth being repaired."

Dette betyr for eksempel at du fullt lovlig kan restaurere din bestefars gamle 2002 Jaguar XJ selv om jobben koster 500.000 kroner og bilens verdi bare er 75.000 (det skulle jo egentlig bare mangle!).

Unntakene som freder din bil
Unntakskategoriene i lovteksten er også utvidet med en ny type kjøretøy som ikke vil omfattes av ELV-regelverket overhodet.

1. Kjøretøy av historisk interesse: Den velkjente 30-årsregelen består. Biler som er 30 år eller eldre, bevart i historisk korrekt stand og ikke lenger i produksjon, er helt unntatt fra reglene.
2. NY: Kjøretøy av spesiell kulturell interesse: Dette er en helt ny og avgjørende kategori for bredden i bilhobbymiljøet. Den er laget for å beskytte spesielle kjøretøy, også de som ikke er 30 år gamle. Dette kan være:

  • "Youngtimers": En velholdt 1999 BMW M3 eller en sjelden Ford Mustang SVT Cobra fra 2001. Slike biler har en åpenbar entusiaststatus som nå kan bli formelt anerkjent.
  • Custom-biler og Hot Rods: En ombygd 1932 Ford Roadster er selve definisjonen på et "enkeltstående modifisert kjøretøy" med enorm kulturell verdi for hobbymiljøet. Denne kategorien gir endelig en formell beskyttelse også for custom-bygg.
  • Selvbygde biler: Biler bygget under det norske selvbyggerregelverket, for eksempel Factory Five’s Mk4 Roadster (427 Cobra replica)

Gode nyheter for delemarkedet
En av de mest alvorlige truslene i forslaget var krav som kunne ha kvalt hele det private delemarkedet. Forslaget la nemlig opp til at alle som solgte brukte bildeler, inkludert privatpersoner på markedsplasser som Finn.no eller på bruktmarkeder, måtte følge strenge regler. Det var snakk om et krav om å tydelig merke delene med kvalitets- og opprinnelsesinformasjon. Enda mer dramatisk var forslaget om at selgeren måtte gi en form for garanti på delen som ble solgt. For en privatperson som selger en 40 år gammel forgasser fra hylla i garasjen, er et slikt garantikrav i praksis umulig å oppfylle. Dette ville effektivt ha kriminalisert den private kjøp- og salgsvirksomheten som bilhobbyen er helt avhengig av. Salg av brukte deler fra privatpersoner blir fritatt for disse reglene i det nylig vedtatte forslaget.

Reglene beskytter også retten til å eie "delebiler" og å handle med brukte deler. Dette er en direkte konsekvens av at det blir klarere hva som er et vrak og hva som er et restaureringsprosjekt. Det viktige skillet er at hvis en delebil i seg selv er et vrak (f.eks. et utbrent karosseri), kan eieren lovlig demontere og beholde alle delene. Selve chassiset med rammenummeret må til slutt leveres til et godkjent bilmottak for en miljøvennlig og korrekt kassering. Dette er en ryddig og ansvarlig løsning for både hobbyen og miljøet.

Veien videre: Slik blir EU-regler til norsk lov
Vedtaket i Europaparlamentet er ikke helt siste ord. Veien frem til at dette blir norsk lov er slik:

  1. Forhandlinger i EU: Nå skal representanter fra Europaparlamentet, Rådet (medlemslandene) og EU-kommisjonen forhandle for å bli enige om en endelig lovtekst. Det sterke vedtaket fra parlamentet gir dog erfaringsmessig en avgjørende pekepinn på hvordan den endelig teksten vil bli.
  2. Endelig vedtak i EU: Når partene er enige, blir forordningen vedtatt som bindende lov i hele EU.
  3. Veien til Norge gjennom EØS-avtalen: Fordi reglene berører miljø og handel, er de EØS-relevante. Etter at loven er vedtatt i EU, vil Norge starte prosessen med å innføre den i norsk lovverk. Dette skjer gjennom EØS-komiteen, og selv om det tar tid – ofte et år eller mer – er det vanlig at slike regler blir en del av norsk lov.

AMCAR vil selvfølgelig følge denne prosessen tett, både i Brussel og i Norge, for å sikre at de viktige unntakene som nå er vedtatt, blir med helt frem til målstreken. Dagens vedtak er en påminnelse om at når bilhobbyen engasjerer seg sterkt, så nytter det!

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk