19. februar 2018
EuroNCAP, Ford Mustang og fake news!

2017 Ford Mustang har skapt store overskrifter i Norge og Europa det siste døgnet etter et dårlig resultat i EuroNCAPs sikkerhetsvurdering av modellen. Sikkerhetsvurderinger og kollisjonstester av nye biler er et komplisert fagfelt. Organisasjoner som EuroNCAP i Europa samt NHTSA og IIHS i USA har forskjellige tilnærminger til hvordan sikkerhet i nye biler vurderes. Det kan være vanskelig å forstå hvordan Mustang kan få toppscore i de to amerikanske testene mens den får stryk i EuroNCAP. AMCAR mener svaret er betydelig mer nyansert enn slik saken hittil er fremstilt i norske medier. Journalist Terje Ringen serverer bl.a. følgende påstander i omtale av saken hos Bilnorge.no:
«Bilen som selges i USA er bare modifisert minimalt for å tilpasses europeiske minstekrav. I tillegg ble kollisjonsvarsling av en eller annen grunn fjernet på europeiske biler.Dette er et godt eksempel på hvorfor det nesten ikke selges amerikanske biler i Europa. Heldigvis har vi her langt strengere sikkerhetskrav enn de som gjelder i USA.»
AMCAR deler oppfatningen av at det er sterkt kritikkverdig av Ford å ikke tilby kollisjonsvarsling på Mustang i Europa. Det er dog vanskelig å se at det er andre enn økonomiske motiver som ligger til grunn. I så måte kan man jo trekke en parallell til norske myndigheter som skal ha 25% mva på slikt utstyr, og i tillegg vektavgifter på sikkerhetsutstyr. Så her er det vel ikke bare Ford som må ta selvkritikk?
AMCAR er fornøyd med at Ford nå bekrefter at dette blir tilgjengelig på biler bestilt f.o.m September. Terje Ringen presenterer derimot sjokkerende påstander vedrørende amerikanske krav til bilsikkerhet. Ringen vet kanskje ikke at USA er og har vært en pioner innen arbeidet med å forbedre bilsikkerhet i snart 60 år? Det synes å være på sin plass med en liten leksjon om den foregangsrollen USA har hatt innen global bilsikkerhet. NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) er en under-etat av U.S Department of Transportation. Etaten ble etablert i 1970, og lanserte sitt New Car Assessment Program (NCAP) i 1978. NCAP var verdens første standardiserte kollisjonstest-program og ble brukt som modell ved grunnleggelse og utvikling av EuroNCAP 19 år senere i 1997. Forsikringsbransjen i USA tok allerede i 1959 initiativ til å opprette Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Organisasjonen begynte i 1996 med selvstendige kollisjonstester som et supplement til NHTSA NCAP. De fysiske kollisjonstestene til IIHS er gjennomgående tøffere enn EuroNCAP, og IIHS tester også styrke i takkonstruksjon samt effektiviteten til hovedlys som begge er områder som ikke vurderes hos EuroNCAP. Så flere av Ringens påstander er i beste fall dårlig journalistikk, i verste fall blank løgn eller fake news - velg selv!
AMCAR feller ingen dom over hvilket testregime som er best, men vi ønsker å belyse at virkeligheten er noe mer nyansert enn den som blir presentert hos Bilnorge.no. Det er selv i 2017 nær sagt umulig å utforme et testregime som tar høyde for samtlige kollisjonsscenario og sikkerhetsaspekter ute i den virkelige verden. Testregimene må derfor begrense og prioritere områdene de skal teste og evaluere. Som en illustrasjon kan vi for eksempel nevne at både Audi A4 og Mercedes Benz C-klasse i 2012 oppnådde elendige resultater i USA hos IIHS i testen «Small Overlap Frontal Ratings». Samtidig scoret begge modellene 5 stjerner i EuroNCAP. I de aller fleste tilfeller samsvarer gode resultater i EuroNCAP med gode resultater hos NHTSA og IIHS. Noen ganger kan man derimot få enkeltutslag i ulike retninger uten at de bør tas til inntekt for at sikkerhetskravene i USA er bedre enn i Europa eller vice versa.
Vi må også arrestere Bilnorge.no og Terje Ringen på at «det nesten ikke selges amerikanske biler i Europa». Tesla Model S ligger nå like bak Mercedes Benz i antall solgte biler i store premiumsegmentet og er større enn BMW 6-serie og Audi A7 til sammen. Med nye Model X, Model 3 samt Chevrolet Bolt/Opel Ampera-e på trappene vil amerikanske biler utvilsomt fortsette å spise markedsandeler i Europa fremover. Vi vil også påpeke at Ford Mustang var Tysklands mest solgte sportsbil i fjor med over 6000 solgte eksemplar. Ford Edge har også fått god mottakelse på det Europeiske markedet. Den fikk også 5 stjerner i EuroNCAP samt toppscore hos NHTSA og IIHS. Avslutningsvis er det kanskje et lite tankekors at EuroNCAP siden 1997 ikke har testet en eneste sportsbil fra f.eks Porsche.