Tilbake til artikler

19. desember 2019

FCA og PSA bekrefter fusjon

PSA-FCA-Logo-V3-2000.jpg

FCA of PSA Group har nå inngått formell avtale om fusjon. Selskapene har et samlet årlig salg på 8,7 millioner biler til en svimlende omsetning på 1700 milliarder kroner. Fusjonen beregnes å føre til synergi-besparelser på minst 37 milliarder kroner årlig. Fusjonen mellom de to selskapene følger en godt etablert trend hvor bilprodusenter finner sammen for å effektivisere både utvikling, produksjon og salg i et stadig mer globalisert bilmarked.

Hva det nye selskapet skal hete er foreløpig uklart, men hovedkvarteret skal ligge i Nederland og selskapet skal være børsnotert i Paris, Milano og New York. Det nye selskapet vil stå for produksjonen av både Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM og Vauxhall, og ingen fabrikker skal stenges. Denne porteføljen gjør at det nye selskapet blir verdens fjerde største bilprodusent, kun slått av Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi og Toyota.

Som bilentusiaster gjør vi oss flere refleksjoner over hva fusjonen mellom FCA og PSA innebærer. I et historisk perspektiv er det blant annet duket for en liten gjenforening. Citroën kjøpte i 1968 den Italienske produsenten Maserati for å bruke Maserati motorer i sin kommende Grand Touring coupe SM som ble lansert i 1970. Eierskapet ble en kortvarig affære og Maserati ble solgt til De Tomaso da Citroën på konkursens rand ble kjøpt opp av Peugeot og PSA Group opprettet i årene 1974-1976. Nå samles altså Citroën og Maserati igjen under den nye PSA FCA paraplyen. En annen tilfeldighet som er godt gjemt i historiebøkene er General Motors forsøk på å kjøpe Citroën helt tilbake i 1919. Citroën var tenkt å være GMs spydspiss i konkurransen mot Ford i Europa og ikke ukjente Walter P. Chrysler som på dette tidspunktet jobbet for GM var tiltenkt jobben som sjef for Citroën. Forhandlingene strandet derimot i tolvte time. Walter P. Chrysler sluttet dermed hos GM og tok over Maxwell Motors som han senere restrukturerte til å bli Chrysler Corporation i 1925. GM gikk som kjent videre fra Citroën og kjøpte opp Vauxhall i 1925 og Opel i 1929. Begge disse merkene eies som kjent i dag av PSA. Vi kan bare undres over hvor annerledes bilverden ville sett ut i dag dersom GM hadde gjennomført oppkjøpet av Citroën i 1919.

På papiret ser det ut som PSA og FCA vil utfylle hverandre ganske godt. FCA har sterke pengemaskiner og merkevarer i Jeep og RAM på det amerikanske markedet. Selskapet har derimot slitt med lønnsomheten i Europa og ligger langt etter på satsing og utvikling innen autonome systemer og elektrifiserte fremdriftssystemer. Her fremstår PSA som en motsetning, de tjener penger i Europa og har investert massivt de siste årene i ny kjøretøyteknologi. Fusjoner mellom bilgiganter har derimot sett bra ut på papiret før. Det avgjørende punktet er som regel hvor godt den nye organisasjonen klarer å forene og integrere de eksisterende bedriftskulturene. Her har i hvert fall Chrysler mye erfaring etter fiasko med Daimler og suksess med Fiat. Vi tror PSA-FCA har potensiale, det blir spennende å se!

Tagger