Tilbake til artikler

02. mai 2025

Nytt EU-angrep på bilhobbyen: Foreslår årlig EU-kontroll

aktueltsak+020525.jpg

Nok en gang rasler EU med sablene mot bilister og bilentusiaster over hele Europa, og Norge kan bli dratt med gjennom EØS-avtalen. Et ferskt forslag fra EU-kommisjonen om nye regler for trafikksikkerhet og utslipp inneholder flere punkter som truer bilhobbyen direkte, med et mulig krav om årlig EU-kontroll for alle biler eldre enn ti år som det mest alarmerende.

Dette forslaget føyer seg inn i rekken av det mange oppfatter som fiendtlige utspill fra Brussel rettet mot bileiere generelt og bilentusiaster spesielt. Vi har tidligere sett bekymringsfulle signaler rundt ELV-direktivet (End-of-Life Vehicles) og innføringen av stadig strengere lavutslippssoner (forbudssoner) som begrenser bruken av eldre kjøretøy. Nå rettes altså blikket mot selve godkjenningen av bilene våre. Selv om Norge står utenfor EU, blir vi ofte pålagt å følge regelverk som dette gjennom EØS-samarbeidet. Derfor er det all grunn til å ta forslaget på største alvor. EU-kommisjonen ønsker en omfattende overhaling av reglene for periodisk teknisk kontroll (PKK), eller EU-kontroll som de fleste kjenner den.

Det mest betydningsfulle for norske entusiaster er forslaget om å kreve årlig PKK for alle personbiler og lette varebiler som har passert ti års alder. For de aller fleste hobbybiler, som jo gjerne har noen år på veien, vil dette bety en dobling av dagens kontrollintervall. Konsekvensene er åpenbare: doblede kostnader knyttet til selve kontrollen, og ikke minst betydelig mer bryderi med verkstedbesøk og logistikk – spesielt for kjøretøy som fortrinnsvis nytes i sommerhalvåret. Samtidig foreslås det strengere og mer avanserte metoder for utslippstesting, med et spesielt fokus på NOx og ultrafine partikler. Det signaliseres også en hardere linje mot modifisering og "tukling" med kjøretøy. Dette skaper stor usikkerhet. Eldre biler, bygget etter fortidens normer, kan få enorme utfordringer med å møte fremtidige, strengere utslippskrav. Det kan bli teknisk krevende, uforholdsmessig dyrt, eller i verste fall umulig å tilpasse bilene uten å ødelegge originalitet og sjel. Risikoen er reell for at fullt brukbare hobbybiler, som i dag glir fint gjennom PKK, i fremtiden kan bli ilagt bruksforbud. For den delen av bilhobbyen som handler om motortuning og modifisering, kan slike regler bety kroken på døra.

Alt dette fremstår som et fullstendig unødvendig og uforholdsmessig overregulering, spesielt sett i lys av at dagens norske PKK-regime fungerer utmerket. Det finnes ingen dokumentasjon eller holdepunkter som tilsier at en dobling av kontrollhyppigheten for eldre biler er et forholdsmessig tiltak for å bedre trafikksikkerheten eller miljøet. Vi har ingen data som tyder på at biler som nylig er PKK-godkjent er mindre innblandet i ulykker enn andre. Dagens system fanger opp sikkerhetskritiske feil på en god måte. Å pålegge årlige kontroller for alle over 10 år virker mer som en byråkratisk øvelse blottet for faktabasert forankring.

Sett i sammenheng med ELV-direktivet og andre innstramminger, fremstår dette nye forslaget som en del av en større strategi designet for å fjerne fremtidens entusiast- og veteranbiler fra veiene. Det handler ikke bare om de bilene som er 30 eller 50 år gamle i dag, men om å hindre at morgendagens klassikere i det hele tatt får muligheten til å bli bevart og brukt. AMCAR og ReFuel ser dette som en fundamental kamp som må tas nå – for å sikre fremtidige generasjoners mulighet til å kunne ha kjøretøy som hobby. Summen av hyppigere kontroller og potensielt svært kostbare tilpasninger for å møte nye tekniske krav, truer med å gjøre bilhobbyen uoverkommelig dyr for mange. Det setter bevaringen av vår rullende kulturarv i fare og risikerer å kvele en viktig del av fritidskulturen i Norge.

Det må understrekes at dette fortsatt er et forslag. Dette forslaget skal også gjennom en lang politisk prosess i EU før det eventuelt blir vedtatt og deretter vurdert for innføring i Norge via EØS. Muligheten for unntak eller tilpasninger finnes. Men signalene er dypt bekymringsfulle. AMCAR/ReFuel ser at norske kjøretøyentusiasters hverdag i mye større utstrekning utfordres av EU forordninger og direktiver. Det utfordrer oss som organisasjon, kapasitetsmessig, at EU serverer bilfiendtlige reguleringer på løpende bånd. Det viktigste du som bilentusiast kan gjøre er derfor å fortsette som medlem i AMCAR/ReFUEL og gjerne anbefale medlemskap til dine bilhobbyvenner. Vi er på jobb for norsk kjøretøyhobby.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk