Tilbake til artikler

10. desember 2025

Nytt fra Brussel: Forslaget om årlig EU-kontroll foreslås forkastet

4940+kopi+2.jpg

EU-rådet har satt foten ned, og det betyr gode nyheter for norske bilentusiaster. Forslaget om å tvinge alle biler eldre enn 10 år inn til årlig EU-kontroll er avvist. Samtidig skjermes motorsyklene fra nye, obligatoriske kontrollkrav.

EUs transportministre ble nylig enige om sin holdning til det reviderte regelverket for kjøretøykontroll («Roadworthiness Package»). EU-kommisjonen ønsket opprinnelig en innskjerping som ville pålagt eiere av biler eldre enn 10 år å vise kjøretøyet for kontroll hvert eneste år, i stedet for annethvert år som i dag. Nå har imidlertid forslaget møtt veggen i EU-rådet.

Seier for fornuften For norske eiere av amcar og andre entusiastbiler betyr dette at vi slipper en unødvendig byråkratisering av bilholdet. Rådets vedtak innebærer at dagens frekvens og omfang videreføres. Medlemslandene beholder dermed fleksibiliteten til å følge dagens regime, hvor biler eldre enn 10 år fortsatt følger toårige intervaller (med unntak for de eldste veteranbilene som følger egne nasjonale regler).

Dette er en seier for sunn fornuft. Statistikken har lenge vist at tekniske feil utgjør en forsvinnende liten del av ulykkesårsakene. Hyppigere kontroller ville derfor påført bileiere økte kostnader og mer heft, uten å gi noen målbar gevinst for trafikksikkerheten. Også motorsyklistene kan puste lettet ut. EU-rådet gikk heller ikke inn for å gjøre periodisk kjøretøykontroll obligatorisk for alle motorsykler i EU. Dagens ordning, hvor landene selv kan vurdere behovet basert på nasjonale forhold og ulykkesstatistikk, blir stående.

Nye toner fra EU: Vil kutte i byråkratiet Denne beslutningen bør sees i sammenheng med et større stemningsskifte i Brussel. Som en direkte oppfølging av den ferske Draghi-rapporten – som advarer om at europeisk konkurransekraft kveles av papirmølla – har EU-kommisjonen satt seg et tydelig mål: Byrden fra rapportering og nye reguleringer skal kuttes med 25 prosent i perioden frem mot 2029. Når målet er å redusere byråkratiet, er det en svært dårlig idé å innføre nye reguleringer på systemer som allerede fungerer godt – slik dagens PKK-ordning gjør. Det hjelper lite å regulere mer når gevinsten er fraværende, og det virker som om dette budskapet endelig er i ferd med å synke inn.

AMCAR stiller seg forsiktig optimister til utviklingen vi nå ser i EU-systemet. Tidligere i høst så vi en lignende positiv vending i EU-parlamentets innstilling til ELV-direktivet (kjøretøyvrak), hvor hensynet til bevaringsverdig historie ble vektlagt tyngre enn mange hadde fryktet. Når EU-rådet nå også avviser hyppigere kontroller av eldre biler, tyder det på at argumenter om nytteverdi kontra byråkrati blir hørt. AMCAR vil fortsette å følge prosessen tett frem mot endelig vedtak, men dette er uten tvil et viktig delslag vunnet for motorhobbyen.

Annonse
Annonse
Annonse
Annonse

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk