12. juni 2025
1960 Oldsmobile ble ansett som 2009 modell – AMCAR/ReFuel fikk endret forvaltningspraksis i SVV!

Da Hans Christian importerte en 1960 Oldsmobile Super 88 Holiday Coupe fra Sverige skulle det være en enkel affære å få bilen registrert her til lands: Bilen var tydelig merket som en 1960-modell, det var ingen tvil om hverken produksjonsår eller modelltype, papirene var i orden.
Likevel ble bilen etter visning på lokal trafikkstasjon klassifisert som en 2009-modell – med dyptgripende konsekvenser.
Vedtaket innebar at bilen ble ilagt 74.082 kroner i engangsavgift, samtidig som at den på senere tidspunkt trolig har måtte tilfredsstille kjøretøytekniske krav fra 2009. Dette til tross for at det tydelig framgikk av den svenske dokumentasjonen at:
- Bilen var importert fra utlandet til Sverige
- Årsmodell var korrekt angitt som 1960
- Feltet «Datum för första ibruktagande» i det svenske vognkortet sto blankt
- Registreringsdatoen 28.05.2009 gjaldt kun førstegangsregistrering i Sverige
I denne saken ble bilens dato for registrering i Sverige satt som dato for bilens førstegangsregistrering, noe som trigget engangsavgift, feil teknisk kravsnivå og feil intervall på periodisk kjøretøykontroll.
Teknisk avdeling er ikke ukjent med denne typen saker og vi har tidligere bistått flere medlemmer med tilsvarende problemstillinger. Det ble derfor sendt en anbefaling og redegjørelse til Statens vegvesen, der det ble henvist til Vegdirektoratets rundskriv (ref. 16/109521-1) og påpekt at bilen kvalifiserte til å få registrert 31.12.1960 som dato for førstegangsregistrering, siden nøyaktig dato ikke kunne dokumenteres – noe som ikke er uvanlig for denne type biler.
Statens vegvesens svar på vår henvendelse var avvisende. Saksbehandler viste til en «lik praksis i lignende saker», og mente at dokumentasjonen fra Sverige var tilstrekkelig – til tross for at feltet for førstegangsregistrering var blankt. I tillegg ble det feilaktig hevdet at Vegdirektoratets rundskriv kun gjaldt biler som kom direkte fra USA, og dermed ikke biler som først hadde vært registrert i et europeisk land. Dette var ikke i tråd med AMCAR/ReFuels forståelse av gjeldende forvaltningspraksis, og slett ikke med intensjonen bak rundskrivet. Avvisningen ble opplevd som sjokkerende både for bileier og AMCAR/ReFuel.
Med fullmakt til å handle på medlemmets vegne i registreringssaken ble et nytt brev sendt til Statens vegvesen hvor saksbehandlers argumentasjon punkt for punkt ble tilbakevist:
- Dekoding av bilens understellsnummer og øvrig produsentmerking verifiserte 1960-produksjon.
- Svensk vognkort mangler oppføring av førstegangsregistrering.
- Den angitte datoen (28.05.2009) gjelder kun registering i Sverige, ikke opprinnelig førstegangsregistrering.
- Vegdirektoratets føringer gjelder alle importbiler der dato for førstegangsregistrering ikke kan dokumenteres – ikke bare direkteimport fra USA.
- Produksjonsår er dokumentert – og rundskrivet fastslår at det i slike tilfeller skal registreres 31.12. i produksjonsåret
I brevet ble også åpenbare urimeligheter påpekt: At en bil produsert i 1960 IKKE skulle ansees som en veteranbil, men heller behandles etter moderne krav – både teknisk og avgiftsmessig.
De praktiske konsekvensene slike feil fører til ble også belyst: En bil som feilaktig klassifiseres som nyere enn den er, kan i verste fall nektes godkjenning i periodisk kjøretøykontroll fordi den ikke tilfredsstiller de langt strengere kravene en ny bil kontrolleres etter.
På bakgrunn av AMCAR/ReFuels 25 sider lange redegjørelse valgte Statens Vegvesen å snu i saken.
Bilen ble omsider korrekt registrert som 1960-modell, med 31.12.1960 som førstegangsregistreringsdato – i tråd med Vegdirektoratets praksis og sunn fornuft. Dermed falt engangsavgiften bort, bilen fikk korrekt teknisk klassifisering med mulighet for endret PKK-intervall basert på alder og bevaringsverdig-status
Teknisk avdeling på AMCAR/ReFuel hjelper daglig våre medlemmer i både store og små saker. Vår kombinasjon av teknisk kompetanse, regelverkforståelse og innsikt i forvaltningspraksis gjør at vi ofte finner håp og løsninger der det for andre kan se mørkt ut. I dette tilfelle medførte AMCAR/ReFuels involvering i saken at bileier fikk registrert bilen på riktig måte i rekordfart til tross for at det først ble estimert 5 måneders behandlingstid. Noe som trolig ikke hadde vært mulig uten vår hjelp.
I tillegg medførte vår involvering i denne saken at Statens Vegvesen har endret sine rutiner slik.
Vi mistenker imidlertid at problemer gjelder flere biler og at flere veteranbiler som er registrert i den senere tid er oppført med feil dato for førstegangsregistrering. Dette på bakgrunn av at Statens Vegvesen i denne saken, argumenterte med og henviste til «lik praksis i lignende saker».
AMCAR/ReFuel oppfordrer derfor bileiere som har veteranbiler, som har gått via ett europeisk land, og som opplagt er oppført med feil dato for førstegangsregistrering til å ta kontakt med Statens Vegvesen for å få korrigert dette.
AMCAR og ReFuel ønsker bileier god sommer med sin nydelige 1960 Oldsmobile Super 88 Holiday Coupe.