Tilbake til artikler

14. februar 2025

AMCAR hjalp Odd Daniel med godkjenning av VR6 med turbo

Jetta+Kollasje_.jpg

AMCAR bistår årlig hundrevis av medlemmer med dokumentasjon og rådgivning i ombyggingssaker ovenfor Statens Vegvesen. Utallige fastlåste saker har funnet sin løsning etter bistand fra teknisk avdeling. Det spiller ingen rolle om bilen er en Jeep fra Toledo, en Alfa fra Torino eller en Nissan fra Tokyo! Kontakt oss på teknisk@amcar.no om ditt prosjekt i dag.

I 2018 bestemte vårt medlem Odd Daniel Taasaasen seg for bygge om og godkjenne sin 1991-modell Volkswagen Jetta med VR6 motor og turbo. Bilen hadde han allerede eid siden 2011 og den var allerede strippet ned og så å si ferdig rustsveiset. På bakgrunn av tidligere lærdom knyttet til godkjenningsprosessen bestemte Odd Daniel seg for å gjøre det skikkelig denne gangen. Bilen skulle godkjennes med 2.8 VR6, Garrett turbo, Porsche bremser og understell fra Golf 3 VR6. En omfattende søknad på 38 sider ble skrevet og alle beskrivelser av byggeprosess, delenummer, kvitteringer og info om donorbiler var nøye dekt og gjort rede for.

Svaret Odd Daniel fikk fra Statens Vegvesen i 2019 var stort sett positivt. Noen endringer ble foreslått og noen usikkerhetsmomenter ble trukket fram, men byggingen kunne starte!
Motor ble totaloverhalt, turbo ble montert, drivlinje satt i bilen og understellet satt på plass. Kombinasjonen av korona-pandemi og nyfødt i hus gjorde garasjetiden noe begrenset, men bilen tok sakte men sikkert form. Noen endringer på den opprinnelige oppskriften ble gjort underveis, men fortsatt etter det som ble oppfattet som anbefaling fra kontaktpersonen i Statens Vegvesen.

Mot slutten av sesongen i 2023, etter ca. 4 år med bygging, var bilen endelig klar for visning hos trafikkstasjonen. Litt spent, men trygg på det gode arbeidet som var gjort, kjørte han bilen inn i kontrollhallen. Bilen ble inspisert og han kunne forvente svar innen 3-5 dager. Men slik ble det dessverre ikke. Det skulle gå over 5 måneder før svaret kom, og det var nedslående.
Underkjente bremser, underkjent effektmåling, underkjent katalysator, og det som ble opplevd som spikeren i kista for bileier: Krav om syklustest. Altså utslippstest foretatt av uavhengig laboratorium, f.eks. TÜV. Utydelige beskjeder, misforståelser og regelendringer underveis i prosessen gjorde at prosjektet nå fikk en uventet bråstopp.
Motløs og fortvilt reiste Odd Daniel hjem med tanker om å selge bilen til utlandet for å få dekt noe av tapet.

Som AMCAR-medlem tok han kontakt med Teknisk avdeling for å be om bistand. Der fikk han hjelp til å «spise av elefanten» med mangler. Han fikk tilsendt informasjon om hvem som kunne gi godkjent effektmåling av bilen, og det ble foretatt en bremseberegning slik at nye og riktige bremser kunne skaffes. Han fikk hjelp til å skaffe godkjennbar katalysator og sist, men ikke minst, fikk han ett råd om å ikke kvitte seg med bilen. Nye regler var nemlig like rundt hjørnet.
AMCAR jobbet for tiden med å få fjernet kravet om syklustest, og biler med modifiserte avgassystem og endret motoreffekt skulle derfor kunne godkjennes med en enklere tester for å dokumentere at den var innenfor brukskravet.
Noen måneder gikk. Forskriftsendringen ble et faktum, og plutselig var ikke biler over 30 år lengre underlagt kravet om syklustest.

5. Februar 2025 stod Jettan på nytt i en kontrollhall. Mangelpunktene ble gjennomgått, og 2 dager etter kom det epost fra kontrollør: «Endelig er Jetta’n godkjent. Gratulerer!»


- Uten AMCAR ville jeg ikke hatt en godkjent Jetta Syncro VR6 Turbo. Den hadde mest sannsynlig blitt en isbanebil eller solgt til høystbydende. Men våren 2025 skal Jetta’n på vårmønstring i Drammen, med hvite skilter og polerte felger. Den 15 år gamle drømmen går endelig i oppfyllelse, sier den fornøyde bileieren.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk