13. august 2024
Den Store Bildebatten 2024: Hva fremtiden har i vente for entusiastkjøretøyene
I en tid hvor teknologi og klimahensyn stadig setter nye standarder for kjøretøyindustrien, står entusiastkjøretøyene overfor betydelige utfordringer. Den store bildebatten i 2024 satte fokus på noen av disse utfordringene og hva de betyr for fremtiden til entusiastbiler i Norge.
Hvor mange har entusiastkjøretøy, og hvordan er det sammensatt?
Ifølge en fersk medlemsundersøkelse gjennomført av AMCAR, eier ca 325.000 nordmenn et entusiastkjøretøy. Disse kjøretøyene, representerer en viktig del av norsk kulturarv og hobbyliv. Interessant nok viser statistikken at entusiastbiler ikke bare omfatter veteranbiler, men i økende grad også nyere bensinbiler. Mange bilentusiaster uttrykker bekymring for at disse kjøretøyene vil bli utfordret av tilgangen på riktig drivstoff og fiendtlig lovgivning fra EU.
Hvordan står det egentlig til med bensinbilen i Norge?
Når det gjelder bensinbilens situasjon i Norge, viser statistikken at bensinbilene blir eldre, kjører kortere, og er mindre involvert i ulykker. AMCAR har tall og prognoser som sier at vi i en periode vil se flere entusiastbiler på veiene som er 29 år og nyere, enn de som er 30 år og eldre hvis vi ikke er der allerede. Dette støttes av prognoser som viser at en større andel av nye bensinbiler i fremtiden vil bli sett på som entusiastbiler, snarere enn rene bruksbiler. Utviklingen viser at det er en økende andel entusiastbiler blant de nyere bensinbilene. Dette er en trend som ikke ser ut til å avta, til tross for dagens politiske klima som i stor grad favoriserer elektriske kjøretøy. AMCAR argumenterer for at politikken må tilpasses denne virkeligheten, for å sikre at entusiastkjøretøyene ikke går tapt i jakten på å fjerne fossil teknologi fra veiene.
Debatt
Panelets yngste deltager Andreas Aukland fra Grønn Ungdom fikk ordet først og var svært kritisk til innblandingen av bioetanol i drivstoff. Han gikk så langt som å kalle bioetanol for "grønnvasking," og hevdet at det gir et falskt inntrykk av miljøvennlighet. Aukland argumenterte for at bruk av dyrket mark og gjødsel til drivstoffproduksjon er en ineffektiv utnyttelse av ressurser, som kunne ha blitt brukt til mer bærekraftige formål. Han uttrykte også stor forståelse for bilentusiastenes bekymringer om tilgangen på rent drivstoff uten bioetanolinnblanding i fremtiden. Aukland poengterte også at bilhobbyen er en sentral del av mange menneskers liv, spesielt ungdom, og at den begrensede bruken ikke utgjør noe problem.
Morten Stordalen fra FrP påpekte at hans parti tidligere har fremmet forslag som speiler AMCARs bekymringer, men at disse dessverre ikke fikk gjennomslag i Stortinget. Han understreket viktigheten av å fortsette kampen for et bedre vern av nyere kjøretøy med utgående teknologi. Stordalen uttrykte også frustrasjon for at regjeringen ikke foretar seg noe, og til og med uteblir fra debatten i Stortinget når etanolsaken har blitt debattert.
Jone Blikra fra Arbeiderpartiet svarte Stordalen med å påpeke at staten ikke kan pålegge en kommersiell bransje å selge etanolfri bensin og oppfordret AMCAR til å gå i dialog med bransjen. Blikra fra Arbeiderpartiet ble også utfordret på regjeringens syn på de nye EU-direktivene og hvordan de vil påvirke kjøretøyhobbyen i Norge. Han ment debatten var blitt noe overdrevet, at farene for entusiastbiler ikke er så stor og at formålet med innføringen av regelverket er viktig, spesielt i Europa. General Manager i AMCAR Hilberg Ove Johansen svarte Blikra at bilhobbyens bekymringer konkret dreier seg et altfor snevert unntak for entusiastbiler noe Blikra anerkjente at man «i så fall måtte se på»
Avslutningsvis fikk Jone Blikra spørsmål om hva han tenkte om behovet for vern av dagens bensinbiler. Blikra mente «vi ikke er der enda» men anerkjente samtidig at dette snart vil kunne være en problemstilling som politikerne må ta innover seg. Når bensinbilenes andel av bruksbilbestanden blir nærmest ikke-eksisterende så kan de naturligvis heller ikke representere noen stor del av statens bilavgiftinntekter avsluttet Blikra.
Den store bildebatten 2024 satt søkelys på viktige temaer som vil sette rammene for fremtiden til entusiastkjøretøy i Norge. Det er klart at det er nødvendig med en balansert tilnærming som tar hensyn til både miljøet og interessene til de mange bilentusiastene som ønsker å bevare og vedlikeholde sine kjøretøy. AMCAR vil fortsette å kjempe for at disse bilene får en rettferdig behandling i fremtidens regelverk.
Så fort opptak av debatten blir tilgjengelig vil vi legge ut lenke av dette.