Tilbake til artikler

13. april 2023

Drivkraft Norge har sviktet bilistene og båtfolket

E10_flammeplakat_ferdig.jpg

Hvis det er én aktør som har ansvaret for å sikre at norske biler og båter har riktig drivstoff, så er det Drivkraft Norge, mener AMCAR. Nå vil 550.000 biler, båter og motorsykler, etter våre beregninger, snart være uten drivstoff som lar motorer og drivstoffsystem fungere problemfritt. Drivkraft Norge klapper i hendene for etanol i bensinen som kan føre til stans i fremdrift på en båt, motorstopp på biler og motorsykler og i verste fall – som AMCAR har advart mot - alvorlig motorskade og brann. I ytterste konsekvens kan liv gå tapt.

Da Drivkraft Norge i 2018 fikk «grønt lys» for å kunne blande inn mer bioetanol i drivstoffet var Stortinget av den oppfatning at bransjen ville sørge for at sikringskvalitet ville bli ført. Forrige Energimelding hadde følgende ordlyd: «i denne forbindelse er det viktig at kravet om sikringskvalitet på bensin ivaretas». I en artikkel i Aftenposten fra 2017  peker politikere fra Høyre og Venstre (Tina Bru og Ola Elvestuen) på at dette er bransjens ansvar, mens bransjen og Drivkraft Norge (NP) peker på politikerne. I ettertid kan det se ut som om Drivkraft Norge har lobbet godt for å slippe krav om sikringskvalitet fordi det ville skvise marginene deres.

Slaget sto for 10 år siden – da AMCAR for første gang tok tak i saken. Nå er det hyggelig å se at også båtfolket har kommet på banen. «Sikringskvalitet» er først og fremst ment å være for de kjøretøyene som IKKE er konstruert for å benytte drivstoff med etanolinnhold. Derfor har vi i 10 år bedt både bransjen og politikerne om å sørge for at det ble et krav om at man også fører «sikringskvalitet» dersom man skal selge bensin med etanolinnblanding. Drivkraft Norge har vendt det døve øret til, og hører fremdeles ikke. Noen medlemmer av Drivkraft Norges leverer fortsatt 98-oktan, men ingen av de aktuelle leverandørene vil gi noen garantier på hvor lenge.

Bransjeforeningen har derfor sviktet bil- og båtfolket – nå må Samferdselsministeren og politikerne på banen for å gjøre det Drivkraft Norge ikke har klart.

Takk for din påmelding. Lukk