Tilbake til artikler

28. januar 2020

Farlig utvikling - symbolpolitikk rammer kjøretøyhobbyen

4thjuly.jpg

AMCAR aksepterer ikke at norsk kjøretøyhobby skal rammes av symbolpolitikk. Siste dagers hendelse om at den tradisjonsrike 4. julifeiringen i Frognerparken, i regi av ACCN (American Coordinating Council of Norway), kanskje må gå av stabelen uten kjøretøykulturelle innslag, er nedslående for en hel norsk bilhobby. Reaksjonene på saken AMCAR presenterte på sine nettsider mandag 27. januar, om at vi ikke fant oss i at en av våre tilsluttede klubber har fått beskjed om at «det ikke passer profilen» til Norges hovedstad – Oslo - har fått sinnene i kok hos et helt bilmiljø og hos mange politikere.

Den AMCAR-tilsluttede klubben Raceworz har i snart 20 år bistått arrangøren av 4. julifeiringen i Frognerparken med å organisere kjøretøy-delen av 4. juli feiringen. Et arrangement med 30 års historie som mange nordmenn, men også amerikanere i Norge, setter pris på. Tilstedeværelsen av kjøretøy hører hjemme i det kulturelle bildet av USA, og er en naturlig del av feiringen av den amerikanske nasjonaldagen. Bilen har betydd mye både for Norge og USA. Og tenker man seg litt om er det amerikansk bilindustri med Tesla i spissen, som i dag gjør Norge til et foregangsland på andelene elektriske kjøretøy. Man kan sikkert hevde at hadde det ikke vært for amerikanerne og Tesla, hadde vi ikke kommet så langt innenfor elektrifisering av denne sektoren i Norge.

Det er mer paralleller til Amerika og Norge i denne saken, feiringen og kulturen - og hvorfor AMCAR skammer seg over at Bymiljøetaten i Oslo bestemte at de amerikanske kjøretøyene ikke lenger skal få være en del av markeringen av friheten og uavhengighetsdagen for nordmenn og amerikanere i Norge. For oss nordmenn står bildene av marsjerende soldater gjennom Oslos gater i okkupasjonstiden i sterk kontrast til bildet av kongen og Milorgheltenes kjøretøyparade gjennom gatene i hovedstaden til ellevill jubel når friheten var kommet til oss. En frihet som kom til oss med hjelp fra allierte soldater og utstyr, bl.a. fra USA. Mobilitet og frihet henger sammen – for oss nordmenn som amerikanere. Til alt overmål var bilen Kong Haakon kjørte i gjennom Oslos gater den omtalte vårdag i mai 1945, en 1939 Buick – en amerikansk bil som er har tatt vare på for at vi ikke skal glemme. Kjøretøy er litt av den kulturelle arven, historien, også for oss nordmenn – bilen og frigjøringen. Er det kulturen og friheten bilen representerer, for nordmenn, Bymiljøetaten i Oslo nå vil til livs?

At Bymiljøetaten i Oslo, når de blir konfrontert med saken av hele pressekorpset, endrer forklaring gjør bare saken verre. Først sier de at de prioriterer folk, ikke kjøretøy! Javel, så de 3-400.000 som er tilknyttet norsk kjøretøyhobby er ikke folk? De har åpenbart ikke samme synet på hva folk er, som det man bør forvente i et opplyst og frigjort demokrati. Dernest trekker de frem at parken er «fredet» - så det er en faglig vurdering. Dette er også bare begjærlig grepet i håp om å få saken inn i et annet spor og bort fra at dette utelukkende var en symbolpolitisk handling. Den lille prosenten av hjul, fra de 40 kjøretøyene som står på gresset i noen timer én søndag i året, utgjør ingen forskjell fra store konsertarrangement, terrengløp og alskens annet som arrangeres i parken. Tvert om – arrangøren har vært påpasselig og aldri i snart 20 år blitt konfrontert med at kjøretøyene har gjort noen skade. Arrangøren ble heller aldri tilbudt en alternativ plass for kjøretøyene – de fikk avslag. Så alle piler peker i retning av at dette var en fin anledning til å fortelle at kjøretøyhobbyen og bilene er fiende nummer én i Oslo. Folk som er interessert i og driver med slikt er ikke velkommen i Norges hovedstad?

Straks AMCAR løftet saken kom riks- og lokalpolitikere fra FrP og Høyre på banen og ba om at saken måtte omgjøres, de fleste store riksdekkende aviser var på saken, NRK med Dagsnytt 18 var på saken etc.etc.. Alle så det urimelige i avgjørelsen til Bymiljøetaten, og alle skjønte at dette var symbolpolitikk for å fremme et radikalt politisk budskap. Heldigvis finnes det fornuftige politikere i Oslo – også. Noen av dem er en del av et flertall, og lederen i Oslo Ap, Frode Jacobsen, sier nå at han forventer at Bymiljøetaten snur og at amcar-arrangementet på USAs nasjonaldag får gå sin gang i Frognerparken. MDG-byråd Arild Hermstad reagerer også på saken og inviterer oss bilentusiaster til et møte. Vi merker oss også at Eivind Trædal fra MDG er ute på facebook og sier:

Amcar-treff i Oslo er en fin tradisjon. I framtida er det nettopp slik vi bør se på bilene i byen: som fine klenodier fra fortida som vi tar fram ved festlige anledninger, tar godt vare på og kjører rundt på fine sommerdager eller i helgene, men som ikke brukes til hverdags. 

Så gjenstår det å se om Bymiljøetaten står på sitt om at kjøretøyhobbyfolk er fiender av staten, eller om det er Bymiljøetaten som er «enemy of the state» i denne saken? Det blir debatt om saken på Dagsnytt 18 i kveld.

 

AMCAR – for norsk bilhobby

Foto: Kjetil E Nygaard