Tilbake til artikler

06. oktober 2023

Identitetsproblematikk

Til+Jesp.jpg

Ved registrering av utenlandske kjøretøy eller re-registrering av eldre kjøretøy kan opphav og identitet ofte bli et tema, og kjøretøyets identitet kan i noen tilfeller framstå som uklar.  Enkelte kjøretøy er produsert på mange forskjellige fabrikker og noen ganger i forskjellige land. Dette ble tilfellet for en 1964 Chevrolet som ett av AMCARs medlemmer skulle registrere. Uten tilstrekkelig informasjon rundt bilens identitet vil ikke bilen la seg registrere og kan i verste fall kun benyttes som delebil eller lignende.

Statens vegvesen tok kontakt med vår tekniske avdeling hvor de ba om bistand til å dekode ett understellsnummer som ikke fulgte den vanlige malen på understellsnummer hos Chevrolet. Det viste seg at antall siffer på bilen serienummer var for kort og at bokstaven som indikerte hvor bilen var produsert ikke fantes i oversikten i katalogen. Statens Vegvesen sendte derfor bilder av selve bilen og alle dens merkeplater fra bilens ID-kontroll over til oss.

Ved gjennomgang av innsendt dokumentasjon ble det avdekket at en annerledes oppbygning av understellsnummer kan tyde på at bilen ikke ble produsert i USA eller Canada. Det ble også oppdaget en merkeplate hvor det stod «Lakeret med sadoterm…». Dette kunne tyde på at bilen var produsert i Danmark. Ved fabrikken Aldersrogate i København ble det produsert Amerikanske GM-biler og Opel. Eksempelvis i 1965 ble det produsert hele 18 biler pr time på denne fabrikken.
Videre ble det oppdaget at bilen hadde Sadoterm fargekode 250 som fargekart ‘’Farvekoder for Dansk samlede GM vogne – Sandolin/Sandoterm’’ angir som kongeblå. Trim-kode 842 er blå og det samsvarer med innsendte bilder. Det ble også lagt merke til at platene var montert med kryssporskruer, noe som er korrekt for tidsperioden. Tidligere biler fikk platene montert med flatskruer og det ble senere brukt klebemerker. Dette bidro til å sannsynliggjøre at merkene var originale og ikke montert i ettertid. En eldre Tektyl-lapp var med på å underbygge faktum at bilen ikke var opplakkert i senere tid.

AMCARs observasjoner og redegjørelse sett opp mot at bilen ellers var «matching numbers» var godt nok for å sannsynliggjøre bilens opphav og identitet. AMCARs bidrag til Statens Vegvesen gjorde at bilen kan la seg registrere og historien fikk derfor en lykkelig slutt.

Skal du importere eller registrere en bil så ikke nøl med å ta kontakt med AMCARs tekniske avdeling. Vi har lang erfaring med import- og registreringsprosessen, vi har ett stort arkiv med informasjonsbøker, kataloger og shopmanualer som kan være vanskelig å finne andre steder. Dette kombinert med vårt gode samarbeid med Statens Vegvesen gjør at AMCAR kan hjelpe sine medlemmer der andre kommer til kort.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk