Tilbake til artikler

05. september 2025

Nytt EU-direktiv kan gi dobbel CO2 avgift på drivstoff

Definitivt+98+oktan.jpg

AMCAR har i dag levert et høringssvar til Miljødirektoratet hvor vi advarer på det sterkeste mot innføringen av EUs nye klimakvotesystem (ETS2) for veitransport. Slik forslaget foreligger, utgjør systemet en alvorlig trussel mot både vanlige bilisters lommebok og fremtiden for hele den norske bilhobbyen. Les hele AMCARs høringssvar HER

Vi peker på to hovedfarer: En overhengende risiko for urimelig dobbeltbeskatning av norske bilister, og etableringen av et massivt, byråkratisk system som kan kvele fremtidig tilgang på drivstoff for hobbykjøretøy.

Dobbel avgift for samme liter bensin

Den største og mest umiddelbare trusselen for alle som fyller bensin eller diesel, er risikoen for dobbeltbeskatning. Norge har allerede en av verdens høyeste CO2-avgifter på drivstoff. Nå vil EU i tillegg innføre et kvotesystem (ETS2) hvor drivstoffleverandørene må kjøpe klimakvoter for å dekke utslippene.

Denne kostnaden vil uunngåelig bli sendt videre til pumpene. Dersom den norske CO2-avgiften ikke fjernes eller reduseres tilsvarende, betyr det at norske bilister i praksis vil betale to avgifter for nøyaktig det samme CO2-utslippet.

– Dette er et prinsipp vi reagerer svært sterkt på. Det er grovt urimelig at norske bilister skal betale både i pose og sekk på denne måten. Vi krever en krystallklar garanti fra myndighetene om at dette ikke vil skje.

En byråkratisk trussel mot bilhobbyen

Utover den direkte kostnaden for bilistene, peker AMCAR på en mer langsiktig og alvorlig trussel mot selve bilhobbyen. ETS2 er ikke en enkel avgift, men et enormt og komplekst byråkratisk system som krever at drivstoffleverandører oppretter og administrerer kompliserte handelskontoer i et europeisk register.

Dette skaper en massiv administrativ og finansiell terskel for å kunne selge drivstoff.

– Den massive kompleksiteten i ETS2 vil fungere som en betydelig inngangsbarriere for nye aktører i drivstoffmarkedet. Dette er spesielt kritisk for den fremtidige tilgangen på drivstoff for hobbykjøretøy.

AMCAR ser for seg at det i fremtiden kan bli nødvendig med nisjeaktører som spesialiserer seg på salg av drivstofftyper tilpasset den eldre kjøretøyparken, ettersom de store kjedene reduserer sitt tilbud.

– Den massive kompleksiteten i ETS2 vil i praksis gjøre det svært vanskelig for slike mindre, spesialiserte leverandører å etablerere seg. Dette kan på sikt true tilgangen på riktig drivstoff og dermed hele kjøretøyhobbyen.

AMCAR foreslår en smartere løsning

I høringssvaret avviser ikke AMCAR behovet for klimatiltak, men etterlyser smartere og mer rettferdige løsninger. Organisasjonen har derfor stilt seg bak en alternativ modell kalt "Avgift med kvotebakgrunn".

Prinsippet er enkelt: La staten ta ansvaret for å kjøpe inn de nødvendige kvotene sentralt. Da kan norske bilister og drivstoffleverandører fortsette å forholde seg til kun én avgift – den norske CO2-avgiften – som staten kan justere basert på den reelle kvoteprisen.

– Dette vil fjerne både risikoen for dobbeltbeskatning og de enorme administrative byrdene. Det er en enklere, mer rettferdig og langt mer forutsigbar løsning som oppfyller Norges forpliktelser uten å straffe bilistene og true bilhobbyen unødig.

AMCAR forventer nå at myndighetene tar bekymringene på største alvor og utreder smartere alternativer før et nytt, byråkratisk system tvinges over norske bilister.

Les Miljødirektoratets høringsnotat her: https://hoering.miljodirektoratet.no/Hoering/LastNedVedlegg/35729?

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk