Tilbake til artikler

23. mai 2024

Transportkomiteen forkaster Fremskrittspartiets representantforslag om bedre rammebetingelser for veteran- og entusiastkjøretøy

1994 Citroën XM hylles for sitt design og tekniske kvaliteter og nyter beskyttet status som veteranbil. En nær identisk 2001 modell av samme bil må fortsatt vente 6 år før den får samme anerkjennelse.

Transportkomiteens flertall har valgt å forkaste nesten alle forslagene fremmet av Fremskrittspartiet, noe som AMCAR ser på som en defensiv holdning og mangel på vilje til å sikre bilhobbyen forutsigbare rammevilkår i årene som kommer. AMCAR er spesielt skuffet over at komiteen ikke har tatt grep om etanolproblematikken og EUs kommende ELV-forordning, men anerkjenner samtidig komiteens positive holdning til et nytt og forenklet registreringsregelverk for biler importert fra Asia og Australia.

Transportkomiteen, bestående av medlemmer fra flere partier, behandlet representantforslag Dokument 8:126 (2023–2024) fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Hans Andreas Limi, Bård Hoksrud og Marius Arion Nilsen om bedre rammebetingelser for veteran- og entusiastkjøretøy. Forslaget omhandlet flere tiltak for å støtte og opprettholde bilhobbyen, inkludert senking av veteranstatusalderen, fritak for omregistrerings- og trafikkforsikringsavgifter, tilgjengelighet av etanolfri bensin, og endringer i EU-kontrollreglene. Forslaget har skapt stort engasjement, og det kom inn i underkant av 300 skriftlige høringsinnspill. Svært mange av innspillene støtter representantforslaget.

AMCAR, som representerer bilentusiaster over hele landet, mener at avvisningen av å senke årsgrensen for veteranstatus fra 30 til 20 år viser en manglende forståelse for bilhobbyens dynamikk. Forslagsstillerne argumenterte for at gjennomsnittlig levealder på kjøretøy er 19,2 år, og at en reduksjon i årsgrensen vil reflektere når et kjøretøy går fra å være i daglig bruk til å bli et entusiastkjøretøy. De foreslo også fritak for omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift for kjøretøy som er 20 år eller eldre. Ifølge Finansdepartementet vil en slik endring medføre et årlig provenytap på om lag 500 millioner kroner i trafikkforsikringsavgift og 50 millioner kroner i omregistreringsavgift. Dette ble brukt som argument mot forslaget, da det ville favorisere eldre kjøretøy på bekostning av nyere kjøretøy, og muligens føre til økt import av eldre brukte kjøretøy, noe som ikke samsvarer med målet om å redusere utslippene fra transportsektoren.

Et av de viktigste punktene i representantforslaget var kravet om tilgjengelighet av etanolfri bensin (98 oktan E0) over hele landet. Eldre kjøretøy og motorer, som ikke er bygd for etanol, lider under skadene etanol påfører slanger og pakninger, noe som har ført til lekkasjer og brannfare. AMCAR er skuffet over at komiteens flertall, til tross for mange høringsinnspill som støttet forslaget, valgte å avvise dette tiltaket. Flertallet argumenterte med at 98 oktan E5 i Norge ikke inneholder etanol og at markedet for drivstoff fungerer godt nok uten statlige pålegg om tilgjengelighet.

 


1994 Citroën XM hylles for sitt design og tekniske kvaliteter og nyter beskyttet status som veteranbil. En nær identisk 2001 modell av samme bil må fortsatt vente 6 år før den får samme anerkjennelse.

Komiteens flertall avviste også forslaget om å unnta alle kjøretøy eldre enn 50 år fra periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll). De mente at dette kunne utgjøre en trafikkrisiko, da mange eldre kjøretøy ikke består den periodiske kontrollen. AMCAR mener at denne avgjørelsen overser viktigheten av å bevare historiske kjøretøy som en del av vår kulturarv, og at en unntaksregel som den svenske modellen kunne vært en god løsning.

Når det gjelder EUs kommende ELV-forordning, som kan klassifisere eldre modifiserte kjøretøy som «End of Life Vehicles» og dermed pålegge vraking, uttrykker AMCAR stor bekymring. Forslagsstillerne mente at denne forordningen vil være svært uheldig for norske entusiastkjøretøy. Statsråden hevdet i sitt svarbrev at intensjonen med forordningen er å fremme sirkulær økonomi og bekjempe ulovlig salg av brukte kjøretøy i dårlig tilstand, og at det ikke innebærer et pålegg om vraking av eldre kjøretøy. AMCAR mener at selv om intensjonen er god, kan konsekvensene for hobbyen bli alvorlige dersom direktivet ikke justeres for å beskytte modifiserte kjøretøy. Det er positivt at Samferdselsministeren i brev til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité skriver at «Statens vegvesen vil derfor arbeide for at definisjonen av historiske kjøretøy som det vises til i ELV-forordningen også omfatter ombygde kjøretøy».

AMCAR er fornøyd med komiteens positive tilnærming til et nytt og forenklet registreringsregelverk for bruktimport av kjøretøy fra Japan og Australia. Dette er et viktig skritt for å gjøre det enklere for entusiaster å få tilgang til unike og interessante biler fra disse regionene. Komiteen bemerket at det er viktig at en slik ordning ikke øker byråkratiet unødig og at Statens vegvesen har den nødvendige kompetansen for å håndtere godkjenningene.

Oppsummert mener AMCAR at Transportkomiteens flertall har vist en defensiv holdning ved å avvise flere viktige tiltak for å støtte bilhobbyen. Spesielt gjelder dette manglende tiltak mot etanolproblematikken og den kommende ELV-forordningen. Samtidig gir AMCAR komiteens flertall anerkjennelse for deres positive innstilling til å forenkle registreringsregelverket for biler fra Japan og Australia, noe som vil være til stor fordel for bilentusiaster i Norge.

Dette er en viktig sak for alle som er interessert i bilhobbyen, og AMCAR vil fortsette å arbeide for å sikre bedre rammevilkår for veteran- og entusiastkjøretøy i Norge. Vi oppfordrer alle våre medlemmer og bilentusiaster til å følge nøye med på denne utviklingen og engasjere seg i debatten.

Tagger

Takk for din påmelding. Lukk