13. juni 2025
Historisk enstemmig vedtak i etanolsaken

I en historisk og enstemmig avgjørelse har Stortinget i dag satt et foreløpig punktum i den langvarige kampen for etanolfri bensin. Vedtaket, som samlet samtlige partier fra MDG til Fremskrittspartiet, pålegger regjeringen å sikre at 98-oktan forblir fri for etanolinnblanding i fremtiden. Fra Stortingets talerstol erkjente klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) det klare budskapet.
«Regjeringen har fått en marsjordre fra Stortinget i denne saken, og jeg ser det som min plikt å oppfylle det Stortinget instruerer», uttalte en tydelig statsråd under behandlingen.
Dette er en total seier for norske bilentusiaster, båtfolk, MC-eiere og alle andre som er avhengige av etanolfri bensin for å unngå skader på motorer og bevare teknisk kulturarv. At vedtaket ble enstemmig etter den intense politiske snuoperasjonen de siste dagene, er et etterlengtet syvmilssteg i riktig retning!
AMCAR skal passe på at regjeringen leverer
Hos oss i AMCAR, som har vært en drivkraft i saken i over et tiår, er gleden stor. Seieren markerer kulminasjonen på et grasrotengasjement uten sidestykke, med over 1800 høringssvar og en bred allianse av støttespillere.
– Dagens enstemmige vedtak er historisk. Det viser at politikerne til slutt lyttet til den massive folkelige og faglige motstanden. Nå flyttes fokuset over på implementeringen. AMCAR kommer ikke til å slippe saken før forskriften er endret og garantien er på plass ved pumpene. – Statsråden har fått sin marsjordre, og vi i AMCAR vil passe på at regjeringen leverer nøyaktig det Stortinget nå har bedt om. Vi forventer en rask og effektiv prosess hos regjeringen.
Fra etanolstrid til håp for fremtiden
Måten etanolsaken til slutt ble løst på, gir gjenklang langt utover drivstoffdebatten. Den har vist at det er mulig å bygge bro over tradisjonelle politiske skillelinjer når en sak er viktig nok. Samarbeidet mellom MDG og FrP, som startet det hele, og den endelige, samlede enigheten i Stortinget, har skapt en ny optimisme. Denne erfaringen gir nå håp og tro i møte med det som er bilhobbyens aller største trussel: den kommende ELV-forordningen (End-of-Life Vehicles) fra EU. Denne forordningen kan i sin ytterste konsekvens gjøre det ulovlig å reparere mange eldre biler og true hele fundamentet for bevaring og bruk av historiske kjøretøy.
Arbeidet med etanolsaken har bevist at når bil- og motorhobbyen står samlet og argumenterer tungt og faglig, kan de vinne frem. Håpet er nå at den samme tverrpolitiske alliansen og det samme folkelige engasjementet kan mobiliseres for å sikre en fornuftig norsk holdning også i møte med ELV-direktivet, og slik trygge fremtiden for den rullende kulturarven.
Bilde: Fra venstre: Arild Lind (NMCU), Johan Kristian Rud (MDG), Marius A. Nilsen (FrP), Henning Kjensli (AMCAR)